Blar i forfatter "Lauritzen, Lise-Mari"
-
Bridging Disciplines: On Teaching Empathy Through Fiction
Lauritzen, Lise-Mari (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2019-10-31)In 2016, the Norwegian government announced that public health and life mastery would be an overarching topic in all the subjects in high schools. Empathy may predict mental health issues, and fiction can encourage empathy. This article illustrates narrative empathy through the Norwegian novel <i>Begynnelser</i> (<i>Beginnings</i>) (2017) by Carl Frode Tiller. The aim is, to give a theoretical account ... -
Det skal helst gå godt - Skjønnlitteraturens bidrag til undervisningen om folkehelse og livsmestring i norskfaget på videregående skole
Lauritzen, Lise-Mari (Doctoral thesis; Doktorgradsavhandling, 2021-10-15)This dissertation contributes to the implementation of the interdisciplinary topic public health and life skills in the Norwegian Language Arts in upper secondary school. It combines humanities and social science approaches with the aim of examining teaching materials, methods and teachers’ perspectives based on 13 qualitative interviews. First, the challenges that current conceptualizations of ... -
«Det var aldri slik jeg planla at livet mitt skulle bli». En analyse av Arnhild Lauvengs I morgen var jeg alltid en løve (2005) med utgangspunkt i sykdomsformidling, plot og metaforer.
Lauritzen, Lise-Mari (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2016-05-18)Arnhild Lauveng har med sin autobiografiske patografi, I morgen var jeg alltid en løve (2005), gitt en annerledes fortelling om schizofreni som innebærer det å bli helt frisk. Denne oppgaven analyserer boken med særlig vekt på plot, metaforer og sykdomsformidling. I forbindelse med dette berøres teorier fra Arthur Frank, Susan Sontag og Anne Hunsaker Hawkins. Undersøkelsen av plot, metaforer og ... -
«Jeg er så veldig redd for hvordan jeg påvirker elevene.» Utfordringer og muligheter i undervisningen av folkehelse og livsmestring i norskfaget
Lauritzen, Lise-Mari; Antonsen, Yngve; Nesby, Linda Hamrin (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2021-04-10)I den nye læreplanen (LK20) ble folkehelse og livsmestring innført som tverrfaglig tema i norsk skole. Denne studien undersøker begrepsforståelse, skjønnlitteraturens betydning og didaktikk knyttet til temaet. Våren 2019 ble 13 norsklærere fra fem videregående skoler intervjuet ved bruk av en semi-strukturert intervjuguide. Den tematiske analysen av datamaterialet viser følgende resultater: Lærerne ... -
«Jeg er så veldig redd for hvordan jeg påvirker elevene.» Utfordringer og muligheter i undervisningen av folkehelse og livsmestring i norskfaget
Lauritzen, Lise-Mari; Antonsen, Yngve; Nesby, Linda Hamrin (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2021-04-10)I den nye læreplanen (LK20) ble folkehelse og livsmestring innført som tverrfaglig tema i norsk skole. Denne studien undersøker begrepsforståelse, skjønnlitteraturens betydning og didaktikk knyttet til temaet. Våren 2019 ble 13 norsklærere fra fem videregående skoler intervjuet ved bruk av en semi-strukturert intervjuguide. Den tematiske analysen av datamaterialet viser følgende resultater: Lærerne ...